Pixar på
hjernen

Undervisningsforløb i udstillingen "Pixar - 30 years of animation"

Varighed: 3 timer
Pris: 750,- pr. hold
Booking på tlf: 2753 7010
(fra 24. januar
til og med den 23. august 2020)
Aldersgruppe: 5. – 10., ungdoms- og videregående
uddannelser samt erhvervs-, produktionsskoler
Sprog: Dansk, engelsk og tysk

Glæde, vrede, væmmelse, frygt og tristhed. Hvad er følelser egentlig? Og hvordan kan det være, at vi kan opleve flere forskellige følelser samtidigt?

I vores 3 timers undervisningsforløb lader vi os inspirere af PIXAR filmen Inderst Inde. Der møder vi nemlig 5 primære følelser, som tager form af små væsener. Hvordan har de det egentlig med hinanden? Og er væsenerne de samme i os alle?
Til at begynde med dykker vi ind i videnskaben, som har ligget til grund for filmen og får en forståelse for, hvordan filmens univers er blevet til?
Herefter er vi klar til at opleve selve udstillingen, hvor vi møder originaltegninger, skulpturer og akvareller fra legendariske film som Toy Story, Biler, Find Nemo, Wall-E, Monsters Inc, De Utrolige, Op og mange flere. Men det bliver ikke et helt normalt besøg i en kunstudstilling. Vi bruger de 5 følelser fra Inderst Inde som en måde at forstå og se udstillingen på.

Tilbage i vores undervisningslokaler skal eleverne udvikle deres egen filmidé. Vi skitser hverdagsgenstande og kombinerer dem med de 5 primære følelser og lader to af dem på på date – som et eksempel. Som metode arbejder vi med strikse benspænd og en legende attitude til at undersøge vores eget følelsesliv og forvandler i workshoppen normale kedelige ting til hverdagsmagi. Vi bruger musik, farver og vores egne ansigtsudstryk til at animere liv frem i tilsyneladende kedelige ting. Hvordan kan en skrivebordslampe eksempelvis pludselig have et indre liv?

Forløbet er fagunderstøttende til Fælles Mål i dansk, billedkunst samt håndværk og design. Således lærer eleverne:

  • At understøtte og styrke visuelle kompetencer og æstetiske forståelse
  • At benytte visuelle og æstetiske strategier i egne fremstillinger og dermed formidle egne projekter med visuelle udtryk
  • At analysere billeder og billeders funktioner
  • At arbejde med komplekse designprocesser

Kontakt os endelig hvis der er interesse for at indgå et længerevarende partnerskab.

PDF til print – tryk her

Credit: Bob Pauley: Woody and Buzz // Toy Story, 1995 // Marker and pencil on paper © Disney/Pixar