20.1.2017
20.8.2017

I KRIG OG FRED

For English information please download the exhibition booklet and photos at the bottom of the page.

Er soldaten bøddel, offer eller helt? Udstillingen I KRIG OG FRED handler om soldater, som de er blevet skildret af fotografer både på og uden for slagmarken. Oplev en række af verdens mest berømte krigsfotografer og ikoniske krigsbilleder, som den lille pige fra Vietnam, samt andre fængslende reportager af livet ved fronten. I KRIG OG FRED handler også om fotografiets magt, og hvordan vores holdninger til krig gennem 100 år er blevet grundigt forarbejdet gennem fotografernes objektiver. Udstillingen er produceret i samarbejde med den danske reportagefotograf Jan Grarup.

Et sted mellem 175 og 200 millioner mennesker har siden starten af det 20. århundrede mistet livet på grund af politisk og religiøst motiverede konflikter. Alligevel er krig en abstrakt størrelse, der er svær at forstå for de fleste. Men for nogle mennesker, nemlig soldaterne, er det en naturlig del af uddannelse og hverdag. I KRIG OG FRED handler om disse mænd og kvinder, som de er blevet skildret af fotografer og af soldaterne selv i felten – og udenfor.

Om at se og forstå

I KRIG OG FRED består af billeder, der rummer mange ekstreme stemninger og følelser. Fælles for dem er, at de fortæller voldsomme historier om brutalitet, tab og ødelæggelse. Men det er også fotografier med en politisk dagsorden. Når vi betragter krigsbilleder, skal vi være kritiske overfor, hvad vi ser og gøre os umage med at forstå. Dette er en udstilling om billeder af krig. Den kan aldrig formidle følelsen af at være der.

I krig er sandheden det første offer

Ordene stammer fra den græske digter Aischylos (526-456 f.kr). Citatet er godt at have in mente, når vi ser på billeder af krig. De vil altid kun være et glimt af en historie, hvor fotografen vælger noget på bekostning af noget andet. Og krigsbilleder har fra et tidligt tidspunkt været udsat for censur, fordi de kan afsløre ubekvemme sandheder. Yevgeni Khaldeis berømte foto af en sovjetisk soldat, der rejser flaget over Rigsdagen i Berlin i 1945, er et godt eksempel på censur. Soldaten, der står bagerst, har to armbåndsure på. Khaldei fjernede det ene, inden billedet blev offentliggjort. Det måtte ikke hedde sig, at Den Røde Hær hærgede og stjal fra tyskerne.

Soldaternes private fotos

I 1912 lancerede Kodak et af de første lommekameraer. Det blev hurtigt meget populært, og da 1. Verdenskrig brød ud i 1914, tog en del soldater et kamera med sig i skyttegraven. De private soldaterbilleder, der er bevaret fra perioden, giver et fascinerende indblik i en hverdag i skyttegraven med alt hvad den indebar af kammeratskaber og rædselsscenarier fra slagmarken. Billeder der viser en mindre pæn virkelighed end de officielle krigsbilleder. Man forstod tidligt, at soldater med kameraer var farlige og forsøgte derfor at styre billedstrømmen med censur og forbud. Det lykkedes kun delvist.

Vietnamkrigen: Amerikas værste mareridt

Vietnamkrigen (1955-1975) er gået over i historien som skelsættende for krigsfotografiets udvikling. Aldrig tidligere har civilbefolkninger rundt om i verden fået mulighed for at følge soldaterlivet så tæt på takket være TV’et. Antallet af fotografer, der uden censur fik lov til at tage de billeder de ville, var desuden stort. Denne frihed kom USA til at fortryde. Billeder af døde soldater og krigen som et blodigt kaos var stærkt medvirkende til at vække en voldsom anti-krigsstemning i den amerikanske befolkning.

“Jeg så hendes hud falde af og jeg holdt op med at tage billeder. Jeg ville ikke at hun skulle dø. Jeg ville hjælpe hende. Jeg lagde mine kameraer på vejen. Vi hældte vand over den unge pige. Hendes navn var Kim Phuc. Hun blev ved med at skrige “nóng qua” (for varmt). Vi var alle i chok.” Fra et interview med Nick Ut om at tage billedet af napalm-pigen.

Efter Vietnam: En ny medievirkelighed

At være tilskuere til krig er i dag mere komplekst end nogensinde før. Vi bombarderes konstant af billeder og fotografier med ikon-potentiale drukner i mængden. Civiles egne billeder går lynhurtigt i cirkulation på nettet og blander sig. Nutidens krigsfotografer kæmper samtidig med strammere regler for, hvor de må bevæge sig. Nogle af dem er til gengæld begyndt at skildre konflikter på nye måder. En af dem er australske Ashley Gilbertson, der både fanger krigen fra skæve vinkler, men også beskæftiger sig med konsekvensen af krig langt fra slagmarken. Billederne, der viser alt andet end typiske motiver, åbner op for spørgsmål i stedet for besvare dem. Hvis vi vel at mærke giver os tid til at kigge ordentligt efter.

I KRIG OG FRED er produceret i samarbejde med den danske reportagefotograf Jan Grarup.

Udstillingen er støttet af Nordea Fonden.

FAKTA:

I krig og fred præsenterer følgende fotografer / In War and Peace presents the following photographers:

Eddie Adams, Nina Berman, Larry Burrows, Fred Davidson, Alfred Eisenstaedt, Horst Faas, Ashley Gilbertson, Jan Grarup , Stanley Greene, Tim Hetherington, Chris Hondros, Henri Huet, Yevgeni Khaldei, Walter Kleinfeldt, Greg Marinovich, Robert Money, Joe Rosenthal, W. Eugene Smith, Maggie Steber, Nick Ut

Udstillingsperiode: 20.1.-20.8.2017

Sted: Brandts 13, Jernbanegade 13, 5000 Odense C

Billeder og pressemeddelelse som pdf kan downloades nederst på denne side.

For yderligere information kontakt PR & Marketingansvarlig Tine Jørgensen, tel. 22 10 52 80 / presse@brandts.dk

 

Pressemeddelelse

Download som pdf

Udstillingsfolder

Exhibition booklet.
Download pdf

Horst Faas

Horst Faas, War is Hell, Vietnam 1965, AP/PolFoto

Download

Fred Andrew Davidson

Christmas Day in trenches outside Armentieres 1914.

Download

Fred Andrew Davidson

18×24

Download

Fred Andrew Davidson

18×24
Nurse Marie Jacques in the hospital in Folkestone where Fred Davidson recovered from wounds received at Bois Grenie

Download

Fred Andrew Davidson

18×24 Lieutenant Robert Money with camera, Colonel Robertson and other Cameronian officers on the Houplines front line November 1914

Download

Fred Andrew Davidson

18×24 Cameronians study German positions across a cabbage field outside La Boutillerie, south of Armentieres, France October 1914

Download

Fred Andrew Davidson

18×24 Cameronians manning the rampart defence outside Houplines suburb of Armentieres in the first snows of winter Nov 1914

Download

Fred Andrew Davidson

Fred Davidson 18x 24 Photograph on SS Caledonia Lieutenant Fred Davidson Royal Army Medical Corps left- enjoying lemonade with two officers

Download

Ashley Gilbertson

Bedrooms of the fallen.
Army Cpl. Brandon M. Craig, 25, was killed by a roadside bomb on July 19, 2007 in Husayniyah, Iraq. He was from Earleville, Maryland. His bedroom was photographed in February, 2010. (Photo by Ashley Gilbertson / VII Photo)

Download

Ashley Gilbertson

Bedrooms of the fallen.
Stabsgefreiter Konstantin A. Menz, 22, was killed by a rogue Afghan soldier on February 18, 2011, in Baglan, Afghanistan. He was from Backnang, Germany. His bedroom was photographed on January 27, 2012. (Photo by Ashley Gilbertson / VII Photo)

Download

Ashley Gilbertson

Ashley Gilbertson (1978-), En amerikansk marinesoldat kurer ned ad marmorgelænderet i Saddam Husseins palads i Tikrit, 14. april 2003.

Download

Ashley Gilbertson

Camp Lima, Iraq, 2004.
En amerikansk Black Hawk helikopter flyver over Camp Lima og kaster sin skygge på en flok polske soldater der solbader

Download

Jan Grarup

Jan Grarup

Download

Jan Grarup

Jan Grarup

Download

Jan Grarup

Jan Grarup

Download

Jan Grarup

Jan Grarup

Download

Jan Grarup

Jan Grarup

Download

Nina Berman

Marine wedding, 2006.
Marine Sgt. Tyler Ziegel, severely wounded in the Iraq War with his bride, Renee Kline, at a wedding portrait studio on the morning of their wedding.

Download