Sandslotte på stranden. Hvem husker ikke glæden ved at bygge op, grave, ase og mase. Lukke vand ind gennem kanaler, bygge beskyttende mure, se bølger komme faretruende nær ved. Og så med ét er det hele forbi.
Vi er stolte af at kunne præsentere et nyt kunstværk skabt til Malersalen på BRANDTS af den danske kunstner Adam Jeppesen. På mere end 150 m2 åbner der sig et landskab af sammenstyrtede former sig for vores øjne. Hvad der ligner mægtige borge og slotte i sand ligger nu halvvejs i ruiner spredt rundt over gulvet. Men skønheden har de stadig i behold.
Adam Jeppesen (f. 1978) har gennem en årrække vakt international opmærksomhed med sine smukke og poetiske fotografier. Til BRANDTS har han skabt en midlertidig skulptur i kæmpestørrelse. Det er også i ‘The Great Filter’ forholdet mellem altings slutning og altings begyndelse, som optager Adam Jeppesen. Med sandslottet som motiv peger han på et af vores livs eksistentielle grundvilkår, nemlig at alting er midlertidigt. Og at forgængeligheden er en forudsætning for livets begyndelse på ny. Adam Jeppesen hører til blandt nogle af vores væsentligste samtidskunstnere og The Great Filter handler om vores livs eksistentielle grundvilkår: Skønhed, forgængelighed, erindring og tid, fortolket i et tyst, næsten abstrakt udtryk.