21.1.2021
20.6.2021

Hans Scherfig

Myter og drømme

Elefanter bader i tusmørkets stråler. Græssende giraffer på savannen. Legesyge aber slynger sig i regnskovens træer. 

I Danmark er mange vokset op med maleren og forfatteren Hans Scherfigs fabulerende billeder af eksotiske landskaber og vilde dyr. Men kun de færreste har oplevet de farveglødende junglebilleder ved selvsyn. Med forårets store udstilling Hans Scherfig – Myter og drømme inviterer vi nye generationer ind i maleriernes frodige universer og sætter samtidig fokus på Scherfigs brug af myter og drømme. Udstillingen er en hyldest til Scherfigs kunst og til naturen og den biodiversitet, der i dag er truet. 

Som forfatter er Hans Scherfig (1905-1979) mest kendt for sin samfundsrevsende og skarpe pen, og blandt de vigtigste romaner er Det forsømte forår og Den forsvundne fuldmægtig

I maleriet derimod hengiver han sig til skønheden og fantasien i skildringen af naturen. Selvom Scherfig aldrig selv rejste hverken til Afrika, Asien eller Sydamerika, fantaserede han livet igennem om okapier, tapirer og alverdens vidunderlige skabninger i deres naturlige omgivelser. Med sine livsbekræftende dyremotiver udtrykker han drømmen om en bedre verden, hvor alle naturens skabninger lever fredeligt sammen.

Et samarbejde med Verdensnaturfonden

Mange af de dyr Scherfig malede, er i dag truede dyrearter. De minder os om alt det, vi skal passe på, så vi også i fremtiden kan opleve en natur med rig flora og fauna. Det er derfor oplagt, at denne udstilling og det tilhørende katalog kobler Scherfigs budskab med WWF Verdensnaturfondens store arbejde med de truede dyr, og derved skaber opmærksomhed omkring denne vigtige indsats.

Udstillingen Hans Scherfig – Myter og drømme består af mere end 80 værker, et udblik på forfatterskabet og sjove lydfortællinger for børn. Den er skabt af Nivaagaards Malerisamling i samarbejde med Kunstmuseum Brandts. Oplev udstillingens online univers på Brandts Hjemmefra, som du finder her på sitet.

Foto: Hans Scherfig, Junglebilleder (Okapi), 1953, privateje