kaos og præcision
I juni 2025 præsenterer Brandts en af Storbritanniens mest spændende samtidskunstnere, når billedhuggeren Cathie Pilkington forvandler udstillingsrummet på museets 4. sal til en overvældende totalinstallation med titlen Rag and Bone .
Cathie Pilkingtons kunstneriske arbejde forholder sig nysgerrigt og kritisk til den figurative skulpturs historie. Med et både traditionelt og moderne formsprog kombinerer hendes værker modellerede og malede skulpturer med en bred vifte af rekvisitter, materialer og møbler. Som kunstner påtager Pilkington sig rollen som det hun selv kalder ”skulpturernes posedame”, når hun udforsker spændingsfelterne mellem hjem og atelier, galleri og museum, arkiv og udstilling. Hendes stedsspecifikke installationer, der blandt andet er blevet beskrevet som en slags kunsthistorisk skraldedumpning, balancerer knivskarpt i grænselandet hvor kaos og præcision møder hinanden.
Ifølge Pilkington, er den nye præsentation på Brandts en "maksimalistisk, fremadskuende retrospektiv udstilling ". Rag and Bone sammenfletter allerede eksisterende Pilkingtonværker fra de seneste 10 år, med helt nyt arbejde skabt specielt til Brandts. Som en del af samarbejdet med museet, vil Pilkington desuden ”forstyrre” og integrere værker fra Brandts samling med sin egen kunst, når den indtager loftsrummet på 4. sal med en blanding af dukkelignende skulpturer, træstrukturer, stofskærme, malede bannere, glimmergardiner, gamle fodbolde og underlige heste.
Rag and Bone er Cathie Pilkingtons første soloudstilling på et dansk museum.