kaos og præcision
Oplev en af Storbritanniens mest spændende samtidskunstnere, når billedhuggeren Cathie Pilkington forvandler udstillingsrummet på museets 4. sal til en overvældende totalinstallation med titlen Rag and Bone.
Cathie Pilkingtons kunstneriske arbejde forholder sig nysgerrigt og kritisk til den figurative skulpturs historie. Med et både traditionelt og moderne formsprog kombinerer hendes værker modellerede og malede skulpturer med en bred vifte af rekvisitter, materialer og møbler. Som kunstner påtager Pilkington sig rollen som det hun selv kalder ”skulpturernes posedame”, når hun udforsker spændingsfelterne mellem hjem og atelier, galleri og museum, arkiv og udstilling. Hendes stedsspecifikke installationer balancerer knivskarpt i grænselandet hvor kaos og præcision møder hinanden.
Rag and Bone er opdelt i seks sammenhængende installationer eller ’kapitler’, hvor Pilkingtons skulpturer og tegninger går i dialog med hinanden og med Brandts' specifikke arkitektur og historie. Udstillingens titel refererer til en figur fra 1800-tallet, ’rag and bone’-manden, der samlede skrot og skrammel og solgte det videre som nyt materiale eller til genbrug. I Pilkingtons udstilling – som er hendes største til dato – beder kunstneren os altså om at overveje den betydning og værdi, vi tillægger kunstværker, og hvordan disse begreber er betinget af deres udstillingsform og -sted.
Hvert af Pilkingtons ’kapitler’ opfordrer os til at sætte spørgsmålstegn ved, hvorfor de enkelte elementer præsenteres sammen og på netop denne måde. Der er ingen tydelige hierarkier mellem kunstnerens egne skulpturer og tegninger og de fundne genstande der udstilles. Således kombinerer Rag and Bone ydmyge og prestigefyldte materialer og rummer referencer ikke kun til den kanoniske kunsthistorie, men også til folklore og populærkultur. Og det er helt bevidst, at flere af installationerne udvisker grænsen mellem udstillingsgenstande og udstillingsapparat. Sokler, hylder, vitriner og barrierer bliver lige så integrerede i formen og betydningen af et givet ’kapitel’ som de kunstværker, de understøtter og beskytter.
Ved at samle en så stor mængde objekter og billeder, udfordrer Rag and Bone vores evne til at finde orden i det, der umiddelbart kan virke som kaos – en logik eller fortælling, der går igen i den visuelle og materielle overflod. Pilkingtons tætpakkede, men formelt præcise installationer, minder os om værksteder, atelierer, arkiver og scener, som har det til fælles, at de alle er rum, hvor alternative modeller for viden produceres, lagres og forplanter sig. Dette udvides når hun integrerer flere skulpturer fra Brandts' samling i udstillingen og forstyrrer vores traditionelle forståelse af dem og samtidig giver dem nye betydninger og nyt liv. Det samme kan siges om alle de andre elementer, der udgør Rag and Bone ; en udstilling, der bedst forstås som ét stort nyt kunstværk, der gør brug af levn fra flere, ofte modstridende fortider. Her reflekterer Pilkington over og iscenesætter kampen for at puste nyt liv i alt det, som er gammelt, slidt og fejlbehæftet.
Rag and Bone er Cathie Pilkingtons første soloudstilling på et dansk museum.
