Livets begyndelse, linoleumstryk og Røde mor.
Med præsentationen af Dea Trier Mørchs grafiske værker giver Kunstmuseum Brandts et nyt, fokuseret blik på en markant, engageret og politisk kunstner, hvis enkle og nærværende skildringer fra både intimsfæren og samfundslivet prægede særligt 1970ernes Danmark. For mange vil der være tale om et nostalgisk gensyn, mens mødet med Dea Trier Mørchs ikoniske billedsprog for andre vil være nyt og øjenåbnende.
Dea Trier Mørch startede som billedkunstner allerede som 16-årig, hvor hun blev optaget på Kunstakademiets malerskole – men hun fik sit folkelige gennembrud som forfatter med romanen Vinterbørn. Trier Mørch er en kunstner, som forholdt sig til den verden, hun levede i. Hun var derfor blandt andet med til at stifte det socialistiske kunstnerkollektiv Røde Mor i 1969, der havde som formål at gøre kunsten folkelig og samfundsforandrende.
Kunstmuseum Brandts præsenterer en række af Dea Trier Mørchs grafiske værker. Værkerne viser hendes engagement i både den nære og fjerne verden, tidens samfundspolitiske agenda og globale begivenheder – samt hvordan det hele er forbundet. Det er et samlet projekt, der handler om at få kunsten ud i livet og ind i verden.
Udstillingen er tidligere vist på Louisiana Museum of Modern Art, Kunsten Museum of Modern Art og Holstebro Kunstmuseum og vil efterfølgende blive vist på Kunsthall Trondheim. Udstillingen er produceret af Louisiana Museum of Modern Art i tæt samarbejde med Kunsten Museum of Modern Art og Dea Trier Mørchs familie.