Odense - og verden - i langsom opløsning
Order of Things er skabt specielt til kunsthallen på Brandts. På et stort cirkelformet podie har Signe Klejs skabt et smukt, skrøbeligt og sirligt arrangeret mønster af indfarvet sand.
Podiets form leder tankerne hen på planeters rotationsbaner, ufoer og haloerne omkring solen og månen. Sandets farver er inspireret af paletten fra Odenses bygninger, veje og parker, og mønstret refererer til udsigten her fra udstillingslokalet. Sandværket er både et billede på kosmos og et stiliseret portræt af Odense centrum set fra oven.E n gang i døgnet skælver podiet en lillebitte smule. Og hver gang det sker, flytter de indfarvede sandkorn sig en anelse. I starten vil ændringen være nærmest usynlig, men igennem udstillingsperioden vil værket blive rystet mere og mere sammen. På den måde bliver mønsteret – og dermed Odense – uigenkaldeligt opløst.
Værket peger på det uundgåelige faktum, at vores planet, ligesom alt andet i universet, bevæger sig mod en voksende grad af kaos. Set i den helt store sammenhæng repræsenterer Big Bang – universets fødsel – den ultimative orden. Siden da har alting bevæget sig mod en stadig voksende grad af kaos. Titlen på udstillingen Order of Things referer både til dette øjeblik af absolut orden, men også til det, at kaos er en forudsigelig konsekvens af at tiden går – at kaos opstår ud af en ordnet proces. Værket på Brandts har, for en kort bemærkning, absolut orden som udgangspunkt.