Transparent
Alhed Larsen, Blomstrende rød kaktus, 1920, pastel på papir, 620 x 550 mm, Kunstmuseum Brandts297000482e88e3bbf298a07f42917027662e1d6d5e2435bda467f80864c55e5a lille
Afsluttet

Fynboerne

Kunsten frem for alt!

01.07.2023
18.02.2024

Om at finde skønheden i det nære

Huslige pligter og forstyrrelser fra familien var der nok af for de fynske malere Anna Syberg, Alhed Larsen og Christine Swane. Men alligevel, trods de mange afbrydelser, fandt de tid og overskud til at fordybe sig i kunsten. Sammen med deres ægtefæller – kunstnerne Fritz Syberg, Johannes Larsen og Sigurd Swane – skabte de nogle af kunsthistoriens mest intime skildringer af familielivet og det private hjem. Men under idyllen lurer hverdagens gøremål, som skaber ulige vilkår for kunstnerne. Hus- og omsorgsarbejdet placerer på en gang det kunstneriske virke indenfor behagelig rækkevidde for mændene og bag en lang række forhindringer for kvinderne.

Med udstillingen Fynboerne – Kunsten frem for alt! går Kunstmuseum Brandts tæt på Fynbokunstnernes tre centrale ægtepar: Syberg, Swane og Larsen. Udstillingen er historien om at finde skønheden i det nære. Men det er også̊ historien om 1900-tallets kamp for ligestilling mellem kønnene. Udstillingen er skabt med afsæt i et treårigt forskningsarbejde, som belyser en blind vinkel i museets historie – og i vores fælles syn på en af dansk kunsthistories store kunstnerfællesskaber.

♥♥♥♥♥

På Brandts i Odense er der lagt op til en aktuel malerisk tvekamp mellem de to køn. Mændene tegner nok bedst. Men det er kvinderne, der har det frieste og friskeste forhold til farven.

– Politiken

★★★★★

Ligestilling i en mandsdomineret tid, gensidig respekt og fantastiske malerier. ”Fynboerne” på Brandts er en glimrende udstilling.

– Jyllands-Posten

★★★★★

I Kunstmuseum Brandts' aktuelle udstilling " Fynboerne" balancerer den hyper-aktuelle ligestillingsdebat smukt med fortidens fynske stjernekunstnere.

– Fyens Stiftstidende

★★★★★

Nu kan man opleve en større præsentation af fynbomalerne, der tog landskabet til sig uden at tabe den kunstneriske integritet, på Kunstmuseum Brandts i Odense.

– Kristelig Dagblad

Tak til

Forskningen er støttet af