ET NYT OG NYSGERRIGT BLIK
I 1700-tallets sidste årtier ville alle, der havde magt og penge, males af Jens Juel. Juel kunne få alle til at se søde, milde og menneskelige ud. I sine portrætter skildrer han sine modeller som perfekte og skønne. Men han giver også plads til mennesket bag masken.
Sæsonens store historiske udstilling viser maleren og fynboen Jens Juels virtuose livsværk. Udstillingen er den første museumsudstilling om Jens Juel i 30 år. Her trækkes en af dansk kunsts væsentligste malere helt ind i nutiden gennem ca. 75 værker, indlånt fra landets vigtigste samlinger og fra udlandet.
Jens Juel var barn af oplysningstiden. Han var orienteret mod globale magtbalancer og de nyeste strømninger i Europa, og så var han optaget af selvet og dets fremstilling. Fra 1780 og frem til sin død var Jens Juel landets mest eftertragtede portrætmaler, og blandt hans modeller finder vi både kongehuset, godsejere, ministre, embedsmænd, velhavende handelsfolk, videnskabsfolk, revolutionære, forfattere og kunstnere, foruden Juels kollegaer og familie. Med sin sikre pensel gav Juel dem et billedligt efterliv, og i dag – 250 år senere – fremstår de stadig lyslevende.
Udstillingen viser, hvordan mange af vor tids konflikter om ytringsfrihed, ligestilling, kolonifortid og selvfremstilling trækker tråde tilbage til 1700-tallets demokrati- og individforståelse. Derfor er det i dag oplagt at kaste et nyt og nysgerrigt blik på Jens Juel, som i 1700-tallet formidlede sin egen kontrastfyldte samtid.
I dag efterlader Jens Juels portrætter os med en fornemmelse af store egoer, overfladisk skønhed og forgængelighed. De portrætteredes sarte, elfenbensfarvede hud lokker os til. Men tæt på erfarer vi, at personernes hud, som også er lærredets hud, er krakeleret. De drømte om at blive husket, men husker vi dem, og hvad de gjorde, i dag?
Udstillingen er organiseret af Kunstmuseum Brandts i samarbejde med Fuglsang Kunstmuseum og Ribe Kunstmuseum og vises efterfølgende på de to museer.