Ovartaci – Jeg begyndte som paradisfugl
20. september 2025 – 1. marts 2026
Kunstens verden var et frirum og en livsnødvendighed. Her var en udvej fra et sjældent hårdt liv præget af ensomhed og forhåbninger om forandring. I efteråret 2025 fortæller Kunstmuseum Brandts den gribende historie om Ovartaci (1894-1985), der med liv og sjæl kæmpede for respekten for kunsten og fra sine omgivelser.
Gennem seks årtier skabte Ovartaci under exceptionelle vilkår et enestående livsværk i dansk kunsthistorie. Kunstnerskabet indskriver sig ikke kun i den danske kunsthistorie men også den internationale, når udstillingen kortlægger forbindelserne til Cobra-bevægelsen, art brut-genren og sætter fokus på tolerance, transkøn og kunstens transformative potentiale.
De seneste år har Ovartaci fået større opmærksomhed og anerkendelse både nationalt og internationalt. I 2022 var kunstneren repræsenteret på Venedigbiennalens hovedudstilling The Milk of Dreams og fik dermed for alvor sit internationale gennembrud.
Ovartaci skabte gådefulde fortællinger i et tryllebindende, surrealistisk udtryk. Hendes fabulerende univers er befolket af sælsomme, dæmoniske skabninger og kvinder på høje hæle, der stråler af livslyst, længsel og sammenhørighed. Den ubesværede adgang til fantasiens og kunstens helende og forandrende kræfter har betaget kunstnere fra Asger Jorn og Jean Dubuffet til Tal R og Katrine Ærtebjerg. Hele den kunstneriske spændvidde vises gennem mere end 70 malerier, skulpturer, tegninger og digte, som suppleres af dokumentariske filmoptagelser, fotografier og arkivmateriale.
Ovartaci var en farverig og sammensat person – selvlært kunstner, digter og ingeniør. En eventyrer og en drømmer. Intellektuel, patient i psykiatrien og uddannet håndværksmaler. Hun var vinterbader, yogi og naturelsker. Hun troede på buddhisme, animisme og reinkarnation, og inspirationen fandt hun i sine mange tidligere liv.
Livsværket er integreret i hendes egen radikale livshistorie, der også indbefatter et nervesammenbrud i Argentina, kønsamputation ved egen hånd og en uforløst drøm om at leve et liv som kvinde. I sammenlagt 56 år levede hun som patient på psykiatrisk hospital, primært i Risskov nord for Århus. Med intensitet og nærvær rejser udstillingen aktuelle spørgsmål om medmenneskelighed og magtesløshed, mental trivsel og identitetsdannelse. Kernen i livsværket er en længsel efter at være fri, elsket og accepteret. Betingelsesløst, og ikke på trods af, men på grund af, den man er.
Udstillingen blev første gang vist på Cobra Museet i Amsterdam i foråret 2023 under titlen Becoming Ovartaci . I samarbejde med Kunsten Museum of Modern Art, Aalborg og Museum Ovartaci i Århus præsenterer Kunstmuseum Brandts nu udstillingen for et dansk publikum. Udstillingen ledsages af et forskningsbaseret katalog udgivet i samarbejde med Kunsten, der viser udstillingen efterfølgende.